Wednesday, June 1, 2016

KELUAR

            Kau pernah dengar ada orang cakap ‘blessing in disguise’ atau dalam melayunya ada jugak, orang kata, ‘ada hikmah di sebalik kejadian.’ Aku tak tahu nak percaya ke tak.  Yang nyatanya apa hikmah pun aku belum nampak setelah banyak perkara buruk terjadi kata aku dua tiga menjak ni.

            Hidup aku miserable. Aku pokai. Takde kerja, awek lari, kereta nak kena repossess . Semalam dapat panggilan dari card collection centre, cakap kurang ajar dengan aku, aku maki dia balik. Aku bukan baik sangat pun- dan time-time macam ni memang aku rasa nak maki orang je manjang.

            Aku bukan kena buang kerja, aku yang resign. Sebab? Sebab awek aku keluar dengan orang lain. Bukan ‘orang’ orang lain. Member satu office aku dengan awek aku jugak. Duduk dua cubicle je dari aku. Bila aku tau diorang ada affair, apa lagi bertumbuklah. Kecoh satu ofis cerita pasal aku. Bila boss aku panggil, dengan boss aku sekali aku maki. Tapi boss aku ni jenis cool. Dia kata takpe, dia faham dengan keadaan aku. Tapi aku yang sombong. Aku bagi sebulan notis lepas tu blah dari company tu. Bagus betul.

Mak aku suruh aku kahwin sebelum umur 30. Takpe mak, Ijal baru 28. Ada dua tahun lagi. Sabar mak ye.

            Sampai kat kedai mamak aku cabut tie. Belum pun pukul sebelas, panasnya yang amat! Aku baru je balik dari interview. Byte Me Network. Catchy nama syarikatnya. Company Web Hosting Provider. Tak nampak jalan gamaknya. Resume aku tak cantik dan graduate IT bersepah kat Malaysia ni. Aku ambik surat panggilan temuduga tu, aku keronyokkan dan aku campak dalam pinggan kotor yang dari tadi tak berangkat sebelah meja aku. Mamak tu pandang je. Aku buat bodoh.

            Sebenarnya, aku ada masalah sikit. Selain dari masalah aku yang dah enam bulan tak bergaji, ada masalah tambahan. Aku sekarang tengah pelihara mayat hidup kat rumah. Zack. Zakaria bin Abdul Halim. Kawan masa study yang squatting kat rumah aku dah dekat tiga bulan.

            Bila tak bergaji ni, aku mula jadi creative. Aku duduk kat apartment sorang-sorang. Kawan-kawan lain yang menyewa kat situ keluar sorang-sorang. Rumah tu ada tiga bilik. Kalau aku sewakan lagi dua bilik, lepas sewa rumah aku. Sewa agak OK, seribu sebulan. Tapi gila kau nak menanggung RM1000 sebulan dok situ tanpa kerja. Nasib baik aku ada saving. Tu pun dah kurus dalam akaun. Aku survive dengan buat Forex sikit-sikit tapi masih tak dapat nak tampung.

            Masalah sekarang macam mana nak suruh Zack keluar dari rumah tu. Bukannya aku zalim sangat tapi ekonomi tak mengizinkan. Zack mesti keluar. Dok kat KL ni mesti kejam beb. Nak buat macamana, nak hidup.

            Bila aku balik nanti, rasanya, macam biasa dia akan duduk depan TV pakai boxer petak dia. Kalau tak memekak dengar lagu grindcore dia mesti tengah layan game. Tak pun belasah main lap top aku. Itu je kerja dia hari-hari. Jangan salah faham, aku seronok kalau dia ada, tapi tu laa, tengah-tengah macam ni, aku terpaksa suruh dia keluar beb. Tapi masalahnya macamana cara terabik untuk aku cakap.

            Zack ni kawan sebilik aku first year masa study dulu. Memang kami rapat. Dia ni kelakar, pandai tapi pemalas nak mampus. Perangai dia sama je sampai sekarang. Melepak sambil pakai boxer. Dia ni boleh tahan jugak suka layan berdengung. Kalau game jangan cakap la, boleh duduk sampai tak tidur malam. Tak mandi satu hari tu standard. Dia ingat dia dok England ke? Dah la malas basuh baju. Kalau terdesak sangat T-Shirt aku dibelasahnya. Tension jugak aku tapi nak buat macam mana.

            Yang bagusnya tentang dia ni dulu, dia pandai cari duit poket sendiri. Ada je duit dia. Setau aku dia buat bisnes barang-barang computer. Dan dia ni sangat tak berkira. Time aku pokai, dia la yang bagi pinjam duit. Dan tak pernah sekali pun dia mintak balik duit dia. Aku pulak kadang-kadang aku bayar, kadang-kadang tak. Yang nyatanya, dia tak pernah mintak.

            Seingat aku diia ni kadang-kadang ada jugak cakap besar. Kalau kau tak kenal dia boleh percaya jugak kalau dia kencing macam-macam. Dia pernah cakap yang dia pernah keluar dengan salah seorang artis ni sebelum artis pompuan ni glamer. Mula-mula aku percaya. Lama-lama, hmmm…layan je lah. Tak larat dengar dia kencing kerap sangat. Basah kepala aku nanti kang.

Masuk second year dia dah pindah bilik. Aku dengar dia melepak dengan geng-geng berdengung dia tu. Ada satu masa tu kecoh sebab ada rush dari HEP. Bilik dia pun kena. Lepas dari tu aku tak dengar khabar dari dia langsung. Yang pastinya dia tak belajar kat situ lagi dah.

Last sekali aku jumpa dia dalam beberapa bulan lepas tu. Aku tengah jalan kaki Nampak dia dua-tiga orang dalam kereta MyVi. Aku angkat tangan kat dia dan dia senyum kat aku. Lepas tu tak jumpa-jumpa lagi dah. Nombor fon dia pun aku takde.

Sampai la dekat tiga bulan lepas. Aku jumpa dia jalan sorang-sorang kat satu jalan kat Bangsar. Rambut kusut masai, pakaian selekeh. Aku tegur dia, dia tenung muka aku lama-lama. Lepas tu dia tanya. “Rizal, kau buat apa kat sini?”

Dia tanya aku boleh tak dia crash rumah aku beberapa hari. Aku kata apasal, kau kena halau dari rumah sewa ke apa?. Dia senyap je. Aku serba salah. Last-last, aku bawak dia balik rumah.

Masa mula-mula tu risau jugak aku. Takut jugak dia dah main barang ke apa. Hilang pulak barang-barang dalam rumah tu kena kibau nanti kang. Tapi takde yang hilang melainkan rokok aku. Tu standard la, takkan nak berkira jugak.

Dalam dua tiga hari tu dia macam blur semacam. Tak berapa bercakap. Termenung je lebih. Aku naik risau. Serba salah pun ada. Lepas dekat seminggu baru dia ceria balik. Seronok jugak la masa tu. Dia dah jadi diri dia balik. Buat lawak-lawak bodoh dia. Selalu ajak aku keluar. Pergi bundle la, ajak aku pergi tengok wayang la. Seronok pulak lepak dengan dia ni. Memang kepala best.

Tapi yang pelik, tiap kali aku tanya hal kerja dan life dia, mula la dia mengelak. Cara mengelaknya dengan lawak-lawak bodoh dia la. Bila aku tanya pasal dia pergi mana lepas second year, dia kata dia berhenti sukarela. Dia malas nak belajar. Pembohong betul. Macam la aku tak tau yang bilik dia kena rush. Semua budak tahu, kuat betul kencingnya.

Satu lagi yang misteri tentang dia ni, tiap kali dia dapat call, dia akan msuk bilik, tak nak bagi aku dengar. Misteri sungguh. Lepas tu kadang-kadang hilang, ada ketikanya sampai tak balik tiga hari.

Dia tak bukak mulut tentang diri dia sampai lah baru-baru ni. Dia cakap kat aku yang dia ada buat company sendiri. Dia CEO kat company tu. Aku gelakkan je lah. Dia kata dia serius. Aku cakap pegi tidur lah. Malas aku nak dengar dia mengarut.

Apa-apa pun, aku kena jugak mintak dia keluar rumah tu.

Matahari dan condong ke zohor. Aku baru sampai kat rumah. Aku tak berani bawak kereta takut kena tarik. So dua tiga menjak ni aku travel dengan LRT je lah. Dalam kepala aku ligat cari ayat- ayat terbaik nak bagi kawan tu faham yang dia kena pindah. Aku siap tapaukan makanan kat dia. Aku sayang kat dia sebagai kawan tapi jujurnya aku dah tak larat nak tanggung dia. Aku nekad nak bagitau hari ni jugak. Apa yang dia buat sekarang ye? Mesti macam biasa, layan game dengan boxer tanpa baju.

Bila aku bukak pintu tengok takde orang kat dalam. “Dia pergi keluar makan kot?” aku cakap dalam hati. Takpelah. Aku pun masuk bilik. Sampai dalam bilik, aku tengok beberapa helai t-shirt aku yang dia pakai dah dibasuh dah terlipat elok sebelah bantal. Pelik jugak. Kat atas bantal, aku terperasan ada satu sampul surat bill kad kredit aku yang lama. Aku telek dan di dalamnya ada satu kertas berlipat. Aku bukak untuk baca.

Kepada Ijal.

Tq sebab bela aku selama hampir tiga bulan ni. Macamana interview kau? OK? Kau ni bila lagi nak kerja ni, asyik dok rumah je, hehehe.

Ijal. Aku nak bagitau kau yang kau telah selamatkan aku masa kau jumpa aku hari tu. Percaya atau tidak, kalau aku tak jumpa kau, aku dah naik banggunan untuk terjun. Aku beberapa kali cuba untuk s’uicide’ tapi aku takut. Dan pagi tu, aku baru saja lepas tengok youtube yang seseorang terjun bangunan. Hari tu aku betul nekad. Aku nak naik apartment aku tingkat 10 dan terjun.

Beb. Aku menderita dengan depression agak lama. Macam yang kau tau, aku drop out dari uni dan sejak tu aku kerja-kerja dan kerja. Aku takde masa untuk diri aku sendiri. Aku takde life. Hidup aku kosong dan tiba-tiba aku jadi depressive.

Aku dah berkali jumpa shrink tapi tak work out jugak. Aku tak tahu tujuan hidup aku. Aku mengalami tekanan kerja yang sangat hebat. Aku rasa macam kena buli kat semua orang kat pejabat aku. Aku cuba lepaskan dengan weed tapi tak boleh. Tekanan kerja sangat mencengkam. Aku mula start menyendiri dan lari dari orang. Aku tak tahu ke mana kerjaya aku nak bawak aku. Aku takde siapa-siapa pun dalam hidup. Takde kawan dan takde orang yang rapat dengan aku.

Pada malam  kau jumpa aku tu, aku bercampur baur, sedih, takut, keliru. Macam-macam yang aku fikir. Yang pasti, kecenderongan untuk aku terjun tu sangat tinggi. Kalau lima minit lagi kau tak jumpa aku, aku rasa aku dah arwah.

Sorry menyusahkan kau. Tak berniat pun sebenarnya. Bila aku sedar sikit, aku tak boleh balik ke rumah hari tu takut-takut aku betul-betul terjun. Terima kasih pulihkan aku dengan persahabatan. Sedang elok pulak kau tak kerja sampai berbulan-bulan. Aku ceria balik lepas jumpa kau. Aku baru tahu, dalam kalut-kalut manusia cari duit, masih ada yang care, masih ada kemanusian dalam diri manusia.Thank you for your time, man!. Thank you!

Sebab aku menyusahkan hidup kau, ada sedikit penghargaan untuk kau. Ada sampul surat dalam sampul bantal kau yang warna kuning. (sorry air liur beb. Lupa nak basuh)

Oh, pasal interview kau. Jangan bimbang. Aku yakin, kau akan dapan job tu.Trust me.You can do it. Goooo Rizal!

Ikhlas,

Zack. A. Halim.

            Aku terduduk. Tak tau pulak aku yang aku telah menyelamatkan seorang kawan dari bunuh diri. Tak tahu pulak yang kawan tu nak terjun bangunan. Aku antara percaya dan tak percaya.

            Akhirnya aku menyeluk bantal dan keluarkan sampul dari sarung bantal yang penuh dengan dekorasi air liur itu. Sampulnya agak berat dan betapa terkejutnya aku bila melihat di dalamnya terdapat sejumlah duit note seratus dan lima puluh. Bila aku kira terdapat lima ribu semuanya. Dan kepala aku mula berfikir, “mamat ni pusher ke apa?”

            Bila aku nak masukkan duit tu kembali dalam envelope, sekeping kad jatuh. Di belakangnya tertulis, cash ok? Call aku yek? Dan bila aku pusing kad tu, sekali lagi aku terkejut apa yang tertulis

            Zakaria Abdul Halim. CEO, Byte Me Network beserta nombor telefon dan alamatnya.

            Agak lama aku nak hadam apa yang aku pandang. Antara percaya dan tak percaya. Tiba-tiba terdetik dalam hati yang ini semua real.Teringat aku tentang ceritanya yang dia set up companynya. Aku ingat dia kencing. “Celaka!” aku kata sepatah. Patutlah konfiden aku dapat kerja ni. Bengong punya Zack. Hehehe”.


            Aku pun menyeluk poket untuk mula menelefon. Envelope tadi terkepit di ketiak,dan bila jawab nanti, perkataan pertama yang bakal aku tuturkan adalah “Oi Celaka”. Lepas tu aku nak suruh dia basuh sarung bantal aku. Lepas aku carut dia dua tiga das, barulah aku nak mintak maaf pasal tak percaya cerita dia hari tu. Yang aku tahu, hari ni adalah hari bahagia. Hari yang bakal aku raikan persahabatan.

Oohh, dan, perkara yang aku cakap tentang ‘blessing in disguise tu’,Hmmm… agaknya ini lah dia yang dimaksudkan tu. Agaknyalah!

Matyie Abahaydar.
1/6/2016
11.30 am

Salam, kalau anda suka apa yang and baca, sila kongsikan post facebook ini di wall anda. Pada masa yang sama, saya juga menulis novel di bawah. Dapatkan di www.gerakbudaya.com (fiction/ Bahasa Melayu) atau kedai-kedai di sekitar anda.

CERPEN TERDAHULU (sila klik)





           




1 comment: